La Fundació per a persones amb Discapacitat fa balanç de la memòria 2023 del Servei

22 de Març de 2024
  • SEIXANTA-TRES PERSONES S’HAN INSERIT AL MÓN LABORAL GRÀCIES AL SERVEI PIL MENORCA

El Servei d’Inserció Laboral (PIL), emmarcat en la convocatòria "SOIB Itineraris Integrals d’ Inserció", promogut pel SOIB i que compta amb el finançament del Fons Social Europeu Plus (FSE+), ha facilitat la incorporació de seixanta-tres persones al món laboral el 2023. A partir de la memòria de resultats, es destaca que a nivell d’insercions laborals, el percentatge desagregat segons gènere ha estat el següent:

51% de dones han trobat feina dins l’any passat (corresponent a 32 dones).

49% d’homes han trobat feina dins l’any passat (corresponent a 31 homes).

Fundació celebra les xifres i en destaca l’augment de les dones amb discapacitat al mercat de treball. D’aquestes 32 dones inserides, 15 han estat a Centre Especial d’Ocupació (CEO) propi de Fundació, i 12 han estat a CEO externs col·laboradors del servei. Les 17 restants s’han inserit a empreses del mercat laboral ordinari, ja sigui a empresa privada o a Administració Pública.

Cal matissar que aquestes dones principalment s’han inserit en sectors d’activitat feminitzats, i persisteixen les desigualtats derivades pels estereotips de gènere. Les categories principals en les quals s’han inserit han estat de neteja d’instal·lacions, auxiliar administratiu, recepcionista, entre altres. En canvi, hi ha hagut poques o nul·les insercions en sectors d’activitat tradicionalment masculins, com per exemple de peó de jardineria, on concretament el 2023 només s’ha inserit una dona en aquesta ocupació a través de l’empresa Urbient de Jardineria i Manteniment.

Per combatre la discriminació per raons de gènere en l’àmbit laboral, dins el servei d’inserció laboral s’estableixen les següents mesures:

• Analitzar les ofertes i els processos selectius resultants de la prospecció laboral des d’una perspectiva de gènere.
  • Fomentar la derivació de dones en activitats formatives i en treballs representats principalment pel sexe contrari. Per exemple, derivar dones en accions formatives i llocs de treball corresponents al sector nàutic, construcció, magatzem, jardineria, etc.
  • A més, es proposa passar un qüestionari a les dones ateses en el servei que es trobin inserides o d’alta recent per recollir informació i millorar l’eficàcia del programa.- Passar un qüestionari a les dones ateses en el servei que es trobin inserides o en situació de recerca activa de feina, per tal de conèixer la seua experiència personal i detectar símptomes d'assetjament laboral o de discriminació per raó de sexe.
  • S’ha editat un material de sensibilització destinat a les empreses col·laboradores per difondre durant les visites de prospecció laboral.
  • S’imparteix una xerrada anual per una persona experta en la temàtica.

En definitiva, la clau per l'èxit en la incorporació de les dones amb discapacitat al mercat laboral és acompanyar-les i donar-lis l'oportunitat per que puguin millorar la seua qualificació professional amb la finalitat que de cada vegada més es redueixi la segregació horitzontal (les dones generalment ocupen menys categories laborals) i la segregació vertical (les dones generalment ocupen menys càrrecs de responsabilitat).

SOIB - Unió Europea