Farmàcia Llabrés, una joia del modernisme a Menorca

Farmàcia Llabrés, joia del modernisme

Miquel Seguí Prats, de fillet, va contraure la poliomielitis, una malaltia que li va deixar seqüeles importants. Els seus pares, en un gest de protecció i profunda estimació cap al seu fill, no escatimaren en mitjans per proporcionar-li una titulació superior i un negoci propi.

Construïda entre 1907 i 1908, l'any 1909 Miquel Seguí obre les portes de la que per diverses circumstàncies, finalment seria coneguda com la Farmàcia Llabrés, fins al seu tancament definitiu l'any 1985.

Vitralls modernistes de la farmàcia Llabrés a Menorca

Una joia del modernisme, carregada d'història

1886. Joana Pons Juan, propietària de l'immoble, deixava el seu patrimoni als necessitats i a l'Església. Josep Febrer Allès, canonge de la Catedral de Menorca, en fou nomenat manumissor i, com a responsable de dur a la pràctica la darrera voluntat de la difunta, havia de destinar els beneficis derivats del lloguer o la venda de l'immoble, a parts iguals, a l'Hospital Municipal de Ciutadella i a la celebració de misses

1896. El pare de Miquel Seguí compra l'immoble del carrer de Ses Voltes. El gener de 1909 s’inaugura la Farmàcia Seguí, i el 1918 l'apotecari mor víctima de la grip espanyola, possiblement per mor de les persones que atén. L’hereta el seu germà, Bartomeu Seguí.

Detalls de l'antiga Farmàcia Llabrés a Menorca

1925. Adquirida pel farmacèutic Gabriel Martí Bella, i un any després la ven a Catalina Llabrés Piris, la senyora Nina, primera dona farmacèutica de Menorca, qui en va ser titular fins que va morir l'any 1981.

1983. En mans del seu fill, Joan Ignaci Balada, tanca les seves portes. Roman tancada i a poc a poc es va deteriorant.

Durant les dècades de 1990 i 2000, el local de la planta baixa i la resta de l'edifici quedaren en desús. Atès l'estat d'abandonament en el qual es trobava la farmàcia i les notícies que circularen sobre el desmantellament i la sortida de Ciutadella del seu mobiliari i dels elements decoratius, l'any 2007, la Societat Històrica Arqueològica Martí Bella, inicià les gestions per sol·licitar a les administracions la protecció de l'emblemàtica apotecaria.

Detalls de l'antiga Farmàcia Llabrés a Menorca

2009. Els elements modernistes de la farmàcia foren declarats bé catalogat pel Consell Insular de Menorca.

2009. Joan Ignasi Balada mor i deixa tot el seu patrimoni, a Ses Alteses Reials Prínceps d'Astúries, avui Sa Majestat, el Rei Don Felipe VI i Sa Majestat la Reina, Donya Letizia Ortiz Rocasolano, i als néts dels reis emèrits. Una clàusula del testament diu que en cas de renúncia la fortuna passarà a l'estat d'Israel.

2010. Es creà la Fundació Hesperia, propietària de l'immoble, amb l'objectiu de gestionar aquest llegat, estudiar i donar suport a la institució monàrquica i fomentar projectes de caràcter social i cultural, entre altres.

2014. La Fundació Hesperia cedeix l'ús de les dependències a la Fundació per a Persones amb Discapacitat Illa de Menorca.

Detalls de l'antiga Farmàcia Llabrés a Menorca

RESTAURACIÓ. Entre el 2016 i el 2020 la Fundació Hesperia dur a terme un llarg procés de rehabilitació de l’immoble i la Fundació per a persones amb discapacitat assumeix la restauració del mobiliari i elements.

El Consell Insular fa una aportació a la serva recuperació de 80.000 euros, i la Fundació Hesperia de 30.000.

2021. La pandèmia retarda la seva posada en funcionament, Fundació prioritza l’atenció i la protecció sanitària de les persones, dels seus centres i serveis.

2022. Inauguració i reobertura.

Vitralls del laboratori de la farmàcia Llabrés a Menorca

Espai cultural

La Farmàcia Llabrés és el principal referent i a la vegada un dels pocs testimonis que queden del modernisme a Menorca.

Els vitralls del que havia estat el laboratori de la farmàcia són la peça més valuosa d'un conjunt de mobles i elements decoratius catalogats pel seu valor patrimonial.

Galeria de fotos de la Farmàcia

• Antiga Farmàcia Llabrés, Ciutadella de Menorca