Espai comunitat Fundació Espai comunitat Fundació

RETALLAR, RETOLAR, COSIR I ENFILAR IL•LUSIONS PER LA CIUTAT

Muriel Previ, Directora Centre Ocupacioal Bintaufa

El Centre ocupacional Bintaufa treballa en una línia de desenvolupament sostenible, reutilitzant materials de diversa naturalesa per tal de fer els nostres productes respectuosos amb el Medi Ambient, així com per allargar la seva vida útil. Gràcies a les idees i l’ingeni de les monitores i a la manipulació manual de les persones usuàries, el material inicial es converteix en un producte nou, funcional i atractiu.

Per a què tot això sigui possible, és fonamental disposar d’una xarxa social i empresarial que col·labori amb el centre i amb el nostre projecte d’activitat ocupacional.

La idea del banderins de tela parteix d’una de les moltes col·laboracions que l’Ajuntament de Maó i el CP Carlos Mir han dut a terme al llarg de tots aquests anys. El 2019 va sorgir  la idea de reduir el plàstic d’un sol ús que s’emprava per a adornar els carrers i les places de la ciutat durant les festes la Mare de Déu de Gràcia. Els banderins de plàstic dificilment es podien reutilizar d’un any per l’altre, pel que la idea d’emprar altre tipus de material més resistent era un desig que d’alguna manera voliem fer realitat.

Una vegada als tallers d’activitat ocupacional, les monitores van idear diversos models de banderins amb diferents formes, grandàries i fils. Era important tenir totes les variables en compte per a assegurar-nos de què poguéssin quedar segurs i polits.

I amb aquesta idea vam començar a treballar: es va decidir fer-los en forma de triangle, amb un tamany de 28 cm d’amplada per 30 cm de llarg, mida bona per a una plaça o carrer de Maó: ni molt gran, ni molt petita. Vistosa però sense molt de pes.

Per a assegurar-nos de què totes quedéssin amb la mateixa forma, vam elaborar plantilles i vam dividir les tasques per a què totes les persones usuàries poguéssin participar en la seva elaboració, sempre tenint en compte les seves habilitats i competències, amb l’objectiu també posat en aprendre encara més i millorar. Així, es va dividir la feina en 6 parts:

1. Dibuixar la bandereta amb l’ajuda de la plantilla.
  2. Retallar la tela.
  3. Marcar els punts on s’havia de cosir (tot al voltant).
  4. Cosir.
  5. Enfliar les banderetes amb el fil.
  6. Fixar-les i separar-les amb una distància de 20 cm.

I amb el projecte ben fermat,  durant l’any 2019 vam iniciar el procés d’elaboració de banderetes amb la il·lusió de poder enramar una plaça a les festes de 2020. Però com a la vida no tot surt com es planifica, la pandèmia va arribar a les nostres vides i ens va trastocar tots els plans.

Enguany vam reprendre el projecte, amb més ganes, motivació i il·lusió.

Al llarg d’aquest període de temps hem arribat a elaborar 2005 banderins, tots ells amb tela reciclada donada per diferents empreses i particulars. Son banderins de diferents colors, temàtiques i estampats, el que fa que siguin molt alegres i visuals.

El fet d’adornar una plaça tan cèntrica com és la Plaça Bastió,  ens fa experimentar un sentiment d’orgull i alegria perquè sentim que formem part activa de les festes de la nostra ciutat. L’Ajuntament ha previst 40 línies de 16 metres cadascuna, amb 34 banderins per línia separats per 20 cm cadascun d’ells. Això suposarà un total de 1360 banderins pintant un paisatge festiu.

Com és el primer any que ho posem en marxa, ho volem emmarcar dins un “projecte pilot”: volem valorar com responen els banderins a les condicions meteorològiques de la ciutat i, amb el resultat, estudiar i millorar tot el que sigui necessari per tal de continuar amb el projecte i arribar a poder adornar més carrers i places de la ciutat.

No vull acabar l’escrit sense dir que un projecte a llarg termini, atemporal i amb tasques tan diverses com el retallar, retolar, cosir i enfilar ens dona la oportunitat de tenir una activitat estable al llarg de l’any, la qual ens permet treballar les competències i habilitats motrius, atencionals i cognitives de les persones usuàries. Per això, agraïm sincerament a l’Ajuntament de Maó que ens hagi brindat aquesta oportunitat.

• RETALLAR, RETOLAR, COSIR I ENFILAR IL•LUSIONS PER LA CIUTAT