FUNDACIÓ CELEBRA LA REFORMA CONSTITUCIONAL PER A ELIMINAR EL TERME “DISMINUÏTS” DE L’ARTICLE 49 DE LA CONSTITUCIÓ

Cal tractar el sector de la discapacitat des de la vessant més social, i de la igualtat d’oportunitats

22 de Gener de 2024

La Fundació per a persones amb Discapacitat Illa de Menorca celebra la reforma de l’article 49 de la Constitució espanyola que eliminarà  el terme “disminuïts” per a referir-se a les persones amb discapacitat. És una reivindicació que mantenien des de l’any 2003 les principals organitzacions del sector, encapçalades per Plena Inclusió i Cermi (Comitè Espanyol Representant de Persones amb Discapacitat). La pròpia Fundació, creada l’any 2007, ja ho va fer amb aquesta terminologia. El canvi en la Carta Magna, que requeria el suport de tres quintes parts de la corporació i s’ha dut a terme amb l’acord de tots els partits polítics excepte Vox, inclourà també les següents particularitats:

1- Les persones amb discapacitat exerceixen els drets previstos en aquest Títol en condicions de llibertat i igualtat reals i efectives. Es regula per llei la protecció especial que sigui necessària per a aquest exercici.

2- Els poders públics impulsaran les polítiques que garanteixin la plena autonomia personal i la inclusió social de les persones amb discapacitat, en entorns universalment accessibles. Així mateix, han de fomentar la participació de les seves organitzacions, en els termes que la llei estableixi. S'atendran particularment les necessitats específiques de les dones i els menors amb discapacitat.

Des de Fundació, considerem que les persones amb discapacitat no són disminuïdes, i que modificar l’ús del llenguatge és molt important i que va més enllà. Representa un canvi de paradigma, d’un model de l’any 78 molt mèdic i assistencial, a un MODEL SOCIAL que tracta l’autonomia personal, la capacitat i la inclusió en un món en el que cal millorar les barreres, fer que l’entorn sigui accessible per a tothom.

Fundació va editar l’any 2021 una Guia per a millorar la comunicació i l’atenció, el bon tracte.

Fundació va inaugurar l’any 2023 la Farmàcia Llabrés, un espai model d’accessibilitat per a tothom.