Espai comunitat Fundació Espai comunitat Fundació

DIA INTERNACIONAL DE L’ESPORT, EL DESENVOLUPAMENT I LA PAU

Unir i compartir, promoure constantment l’objectiu de la salut

Josep Capella, Àrea Accessibilitat i Projectes FPDM

El 23 d'agost del 2013, les Nacions Unides van proclamar el 6 d'abril com el Dia Internacional de l'Esport per al Desenvolupament i la Pau per conscienciar sobre el paper que l'esport pot exercir en la promoció dels drets humans i el desenvolupament econòmic i social .

El Dia Internacional de l'Esport per al Desenvolupament i la Pau, serveix per reconèixer el paper positiu de l'esport i l'activitat física a les comunitats i a la vida de les persones de tot el món.

L'esport té el poder de canviar el món. És un dret fonamental i una eina poderosa per enfortir els llaços socials i promoure el desenvolupament sostenible i la pau, així com la solidaritat i el respecte per a totes les persones.

A través de les nostres habilitats individuals úniques i el nostre poder col·lectiu, ens podem unir i compartir formes creatives per millorar la nostra salut i benestar a través de l'esport i l'activitat física. Per celebrar el Dia Internacional de l'Esport per al Desenvolupament i la Pau, ens demanen que ens mantinguem actius, sans i solidaris en aquests temps de distanciament físic i social. D’aquesta manera, l´esperit d´equip ens ajudarà a superar junts la incertesa i les dificultats actuals.

Des d’aquest empoderament de les dones i les nenes, els joves, les persones amb discapacitat i altres grups marginats fins a la promoció dels objectius de salut, sostenibilitat i educació, l'esport ofereix un potencial enorme per impulsar els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) i promoure la pau i els drets humans.

Les Nacions Unides donen des de fa temps el poder i la universalitat de l'esport. L'utilitzen com a eina per unir individus i grups mitjançant el suport als esforços de l'esport per al desenvolupament, la participació en esdeveniments tant a nivell mundial com a nivell de base, i el desenvolupament de les seves campanyes i iniciatives relacionades amb l'esport.

A causa del seu gran abast, popularitat sense comparació i els valors positius sobre els quals es funda, l'esport ocupa un lloc privilegiat per contribuir als objectius de desenvolupament i pau de les Nacions Unides.

Com bé diu Audrey Azoulay, Directora general de la UNESCO: “En aquest Dia Internacional, l'Organització celebra les virtuts i els valors universals de l'esport i vol recordar fins a quin punt la pràctica esportiva, que ens ajuda a gaudir d'una “ment sana en un cos sa”, és portadora també d'una ètica de convivència i de pau, una ètica que tanta falta ens fa especialment en aquests temps regirats”.