Gràcies a la Fundació Hespera, cent anys després, torna a lluir amb el seu esplendor

24 de Febrer de 2022
  • LA FARMÀCIA LLABRÉS OBRIRÀ LES SEVES PORTES COM ESPAI DE VISITES, ACTIVITATS I TALLERS

La Fundació per a persones amb Discapacitat celebra l’obertura de la Farmàcia Llabrés, un espai rehabilitat gràcies a la Fundació Hesperia i al Consell Insular de Menorca,  que serà destinat a les activitats i tallers propis de l’entitat social, i a les visites de la ciutadania.

La Farmàcia Llabrés és el principal referent i un dels pocs testimonis que queden del modernisme a Menorca. Els vitralls de l’antic laboratori són la peça més valuosa d’un conjunt de mobles i elements decoratius catalogats pel seu valor patrimonial.

PLA D’USOS

El projecte sorgeix de la necessitat de preservar, mantenir i apropar a la ciutadania un edifici emblemàtic i rellevant, i l’objectiu és mantenir la seva essència.

Es proposa com un espai obert on es recrea l’ambient primigeni que compta amb el mobiliari i utillatge originals, i d’exposició d’una selecció de mobles i objectes singulars procedents de l’habitatge de la farmacèutica Catalina Llabrés.

Comptarà amb panells informatius i codis QR per tal que les persones visitants puguin tenir tota la informació a l’abast. També s’ha previst un vídeo que recopila la història de l’edifici i la seva restauració.

VISITES I ACTIVITATS

S’estan ultimant els detalls per a la inauguració, data pendent de la Fundació Hesperia i de la Casa Real, i després s’obrirà en dues fases.  Inicialment s’organitzaran únicament visites guiades amb un grup reduït de persones, d’acord amb les recomanacions de la pandèmia, en horari de matí i capvespre, i amb una durada d’entre 30 a 40 minuts. Aquestes visites posaran en valor la història de l’immoble i la rehabilitació dels espais protegits. S’haurà de realitzar la inscripció prèvia, per a grups, entitats o ciutadania en general.

La sala polivalent, l’espai que ocupa el soterrani, es destinarà a xerrades, conferències, exposicions, reunions, tallers... amb una capacitat d’entre 20 i 30 persones com a màxim i sempre en funció de la situació sanitària.

La zona d’accés a la sala polivalent mostrarà els treballs elaborats pels centres ocupacionals de Fundació i s’ha tractat com a espai divulgatiu dels serveis, centres i recursos de la Fundació.

La Fundació vol apropar a la ciutadania el món de la diversitat funcional, i situar la farmàcia com un referent cultural inclusiu i sense barreres comunicatives. No només adaptar l’espai i la visita cultural als visitants, sinó fer-ho també per a les persones amb discapacitat que hi treballaran.

UNA JOIA DEL MODERNISME, CARREGADA D’HISTÒRIA

1886. Joana Pons Juan, propietària de l'immoble, deixava el seu patrimoni als necessitats i a l'Església. Josep Febrer Allès, canonge de la Catedral de Menorca, en fou nomenat manumissor i, com a responsable de dur a la pràctica la darrera voluntat de la difunta, havia de destinar els beneficis derivats del lloguer o la venda de l'immoble, a parts iguals, a l'Hospital Municipal de Ciutadella i a la celebració de misses

1896. El pare de Miquel Seguí compra el immoble del carrer de Ses Voltes. El gener de 1909 s’inaugura la Farmàcia Seguí, i al 1918 l’apotecari mor víctima de la grip espanyola, possiblement per mor de les persones que atén. L’hereta el seu germà, Bartomeu Seguí.

1925. Adquirida pel farmacèutic Gabriel Martí Bella, i un any després la ven a Catalina Seguí Llabrés, la senyora Nina, primera dona farmacèutica de les Illes, qui en va ser titular fins que va morir l’any 1981.

1983. En mans del seu fill, Joan Ignaci Balada, tanca les seves portes. Roman tancada i poc a poc es va deteriorant.

Durant les dècades de 1990 i 2000, el local de la planta baixa i la resta de l'edifici quedaren en desús. Atès l'estat d'abandonament en el qual es trobava la farmàcia i les notícies que circularen sobre el desmantellament i la sortida de Ciutadella del seu mobiliari i dels elements decoratius, l'any 2007, la Societat Històrica Arqueològica Martí Bella, inicià les gestions per sol•licitar a les administracions la protecció de l'emblemàtica apotecaria.

2009. Els elements modernistes de la farmàcia foren declarats bé catalogat pel Consell Insular de Menorca.

2009. Joan Ignasi Balada mor i deixa tot el seu  patrimoni, a Ses Alteses Reials Prínceps d’Astúries, avui La Seva Majestat, el Rei Don Felipe VI i La Seva Majestat la Reina, Donya Letizia Ortiz Rocasolano, i als néts dels reis emèrits. Una clàusula del testament diu que en cas de renúncia la fortuna passarà a l’estat d’Israel.

2010. Es creà la Fundació Hesperia, propietària de l'immoble, amb l'objectiu de gestionar aquest llegat, estudiar i donar suport a la institució monàrquica i fomentar projectes de caràcter social i cultural, entre altres.

2014. La Fundació Hesperia cedeix l’ús de les dependències a la Fundació per a Persones amb Discapacitat Illa de Menorca.

RESTAURACIÓ. Entre el 2016 i el 2020 la Fundació Hesperia dur a terme un llarg procés de rehabilitació de l’immoble i la Fundació per a persones amb discapacitat assumeix la restauració del mobiliari i elements.

El Consell Insular fa una aportació a la serva recuperació de 80.000 euros, i la Fundació Hesperia de 30.000.

2021. La pandèmia retarda la seva posta en funcionament, Fundació prioritza l’atenció i la protecció sanitària de les persones, dels seus centres i serveis.

2022. Inauguració i reobertura.

PLA D’USOS

SALA ENTRADA: Totalment rehabilitat. Sala que no permet cap modificació. Zona d’acollida a les persones visitants.

SALA FARMÀCIA: Totalment rehabilitat (vitralls, llenya, ferros, etc...). Zona d’exposició dels elements d’atrezzo restaurats i a la recreació original de la farmàcia.

SALA ACCÉS SOTERRANI: No té excessiu interès arquitectònic, es destinarà a exposició dels materials elaborats pels centres ocupacionals de la Fundació, i com a espai divulgatiu dels serveis, centres i recursos de l’entitat.

SALA CARRER SANT CRIST: A l’igual que l’entrada, zona totalment rehabilitada i protegida.

SALA POLIVALENT: Espai diàfan que es destinarà a xerrades, conferències, exposicions, reunions, tallers... amb una capacitat d’entre 20 i 30 persones com a màxim, i sempre en funció de la situació sanitària.