FUNDACIÓ VALORA POSITIVAMENT EL NOU DECRET D’ACCESSIBILITAT UNIVERSAL

El Govern Balear amplia la Llei 8/2017 i regula l’accessibilitat més enllà de l’àmbit arquitectònic

3 de Febrer de 2023
 FUNDACIÓ VALORA POSITIVAMENT EL NOU DECRET D’ACCESSIBILITAT UNIVERSAL

La Junta Directiva de la Fundació per a persones amb discapacitat de Menorca ha valorat molt positivament l’aprovació del nou Decret d’Accessibilitat Universal aprovat pel Govern Balear, que regula els espais d’ús públic des de l’àmbit universal, i no només des de l’arquitectònic.

El Decret pretén concretar determinats aspectes de la Llei 8/2017, amb un recull de mesures i requisits per tal que els espais públics siguin practicables, utilitzables i comprensibles per totes les persones de manera autònoma i còmoda.

Bàrbara Torrent, vici-presidenta 1a de Fundació, ha destacat l’abordatge des d’una accepció universal, que supera el concepte tradicional de l’accessibilitat només des del punt de vista de les barreres arquitectòniques. “el text aborda el concepte d’accessibilitat des d’una accepció universal i no només en la senyalització dels espais públics, contempla també la transmissió d’informació: elements, mobiliari urbà, accessibilitat cognitiva, la senyalització hàptica o el validador de texts en lectura fàcil,  tot allò que està orientat a millorar la comunicació i la comprensió per a tota la ciutadania.”.

En l’elaboració del Decret hi ha participat distintes Conselleries del Govern Balear, i entitats de distints sectors com sanitari, social o educatiu.

Des de les entitats que conformen Fundació han destacat que per primera vegada es regula també l’accessibilitat de les pàgines web i de les aplicacions de dispositius mòbils de les administracions públiques destacant que –per primera vegada- els ajuntaments hauran de destinar un 4% del seu pressupost anual d’inversions a la millora de l’accessibilitat del seu municipi.

Des de l’entitat han recalcat que la recent reforma de la farmàcia Llabrés ja inclou aquests aspectes d’accessibilitat universal, i celebra que pugui ser un espai referent per a que d’altres entitats, administracions o programadors culturals i esportius, puguin adaptar les seves seus.

CONSTITUCIÓ ESPANYOLA

La Junta Directiva de la Fundació va celebrar també el principi d’acord assolit entre el Govern i el Partit Popular per modificar l’article 49 de la Constitució Espanyola, que suposa substituir el terme de “disminuïts” per referir-se a les persones amb discapacitat.

Aquesta és una reivindicació històrica de totes les entitats representants del sector.

Foto: Imatge del Patronat de Fundació.