Gràcies al Programa Incorpora de Fundació ”la Caixa”

23 de Maig de 2022
  • EL CAMP DE MENORCA, NOVA OPCIÓ FORMATIVA DE LA FUNDACIÓ PER A PERSONES AMB DISCAPACITAT

La Fundació per a Persones amb Discapacitat de Menorca, gràcies a la Fundació “la Caixa” i al Programa Incorpora, ha dut a terme un nou curs  amb l’objectiu de formar alumnes amb dificultats d’ocupació. Aquest pla, enfocat a les feines del camp, ha brindat noves competències per afrontar amb èxit la inserció laboral. La majoria de persones que hi han participat, són ateses des dels serveis de Fundació, i la resta, provenien de Càritas, i d’altres recursos o entitats afectades per altres problemàtiques d’exclusió social.

El curs s’ha dissenyat de forma conjunta entre el Programa Incorpora de la Fundació, amb la implicació i esforç del tècnic d'inserció, en Josep Anglada, i les empreses del sector agrícola de Menorca, amb especial col·laboració de Càritas a través del projecte “Arbres d’Algendar”, amb els formadors Tomeu Truyol i Anna Porta i també de la Cooperativa del Camp a través del programa “Viu el camp de Menorca”, amb la formadora Llúcia Pons.

S’ha dividit en tres blocs principals: formació en competències transversals i digitals (30h); formació en competències tècniques (60h) i mòdul de pràctiques a l’empresa (80h).

Josep Anglada: "Es tracta de cercar nous espais d'ocupació i noves oportunitats, oferint  alternatives viables i sostenibles que puguin millorar i transformar les perspectives socials i individuals actuals"

Júlia Fernández, formadora de l’entitat, ha impartit les competències transversals, que són tots els coneixements que no apareixen en el CV (actitud envers la feina, treball en equip, cohesió de grup, fomentar l'autoconfiança, etc...); sent a la vegada la tutora del grup d’alumnes i oferint el suport pedagògic i atenció a la diversitat.

"Durant el curs s’ha intentat que totes les persones puguin identificar i potenciar aquelles capacitats necessàries per aconseguir i mantenir-se en una feina. Crear un espai de confiança on poder treballar la comunicació, gestió emocional, responsabilitat, adaptació a l’entorn i a l’equip, etc.

En Toni Bosch (ex gerent de la Cooperativa del Camp), ha estat l’expert encarregat de traslladar els coneixements tècnics i d'explicar el funcionament del camp i la importància que té en el nostre dia a dia. Unes sessions pensades per la conscienciació i la defensa de l’entorn rural, aprendre de les diferents instal·lacions de cultiu de fruites, verdures, vinyes i oliveres. A més, es fa una mostra de com conservar els aliments i elaboració de derivats làctics.

Per aquesta col·laboració, ha subscrit un contracte com a persona voluntària de la Fundació. A la vegada, i amb la finalitat de contextualitzar en el propi terreny els continguts sobre el camp de l’illa i sobre les activitats productives que se’n deriven, s’han programat també una sèrie de visites didàctiques a diverses finques: Sa Cooperativa del Camp, Es Barranc d’Algendar, Santo Domingo, Pont Modorro, Torralba i Torralbenc.

"Els alumnes han descobert un món que ells trobaven a l’estanteria del mercat però no en sabien casi res. Durant el curs han viscut de prop l'agricultura han participat molt i han après moltes cosses útils pel seu futur(...) sobre tot el respecte al medi ambient i al món rural, han mostrat més interès del que jo havia previst"

Finalment, amb el mòdul de pràctiques, l’alumnat pot exercitar i aprendre l’ofici de peó agrícola o d’horta per culminar en una contractació laboral posterior. Gràcies a la col·laboració de: Verdures Gener, Torralba, Es Barranc, Binifadet i la finca d’arbres fruiters Gustavo Blanco, que han acollit als alumnes per fer aquestes pràctiques; aportant les seues instal·lacions i terrenys i a una persona experta per fer de tutor i de guia que els facilités aquest aprenentatge.

Des de l’Àrea d’Inserció Laboral de la Fundació i en el marc del Programa Incorpora, s’ha pretès ampliar la xarxa d’empreses col·laboradores del sector agrícola; àmbit amb el qual fins ara s’havia tingut alguna experiència puntual a nivell de pràctiques i d’inserció socioassistencial; contribuint així per un major apropament amb el camp de l’illa i obrint possibilitats laborals a les persones amb discapacitat que hi han participat.

Una formació que ha incorporat continguts de les diferents vessants del camp: des de la més ramadera, passant per l'horta i fruiters a altres experiències transformadores de l'entorn ambiental, a través del món viticultor i el món de l’oli i de l’oliva.

Una experiència molt ben valorada per l’alumnat, qui ha destacat que fer feina al camp, el conviure amb la natura, és una professió fins i tot terapèutica per segons quins tipus de discapacitats.

Ens ho comenta Alejandro Pump: "Conocer el trabajo en las viñas me ha impresionado, la manera de trabajar. Porqué no, me veria en un futuro trabajando allí"